Apocalypse Now - Kýyamet

31 Mayýs 2009 12:53 / 1879 kez okundu!

 


Emin Yeðinboy, Ev Sinemasý’na bu hafta "Destansý filmlerin yönetmeni" Francis Ford Coppola’nýn KIYAMET’i (APOCALYPSE NOW) ile devam ediyor.

SÝAD’ýn 40 yýlýn en iyisi olarak seçtiði yabancý film ‘Kýyamet Redux-Apocalypse Now Redux’ Francis Ford Coppola‘nýn 1979 yýlýnda ilk kez gösterime giren ve 21 yýl sonra tekrar kurguladýðý Vietnam savaþý üzerine çekilmiþ destansý bir baþyapýt. Apocalypse Now, Vietnam savaþý üzerine olmasýna karþýn içerdiði gerçeküstü görüntüler ve delilik sýnýrýndaki karakterleri ile daha öte bir noktaya gidiyor. Coppola, Joseph Conrad’ýn ‘Heart of Darkness’ adlý romanýndan yola çýkarak yazdýðý senaryo Vietnam savaþýný bir cehennem, bir nevi delilik olarak yorumluyor. 

Yüzbaþý Willard (Martin Sheen) savaþta yaþadýklarýndan sonra normal yaþama dönme þansýný yitirmiþ bir adamdýr. Ona yeni bir görev olarak birliðiyle Kamboçya’ya geçerek kontrolden çýkmýþ Albay Walter E.Kurtz’u (Marlon Brando) bulup, öldürmesi istenir. Willard ve ekibi dar bir nehri takip ederek Kamboçya’ya ulaþmak için yola çýkar. Yolculuk esnasýnda her an olabilecek silahlý bir saldýrý tehlikesi bilinçleri bulanýk askerleri kontrol edilemez yaratýklara dönüþtürür. Kamboçya’da Kurtz’un bölgesine ulaþtýklarýnda kendilerini adeta distopik bir ülke karþýlar. Dünyadan saklý bir toprak parçasýnda Kuntz ölüme tapan bir kabilenin kralý olmuþtur. 

Her bir karesiyle sanki mükemmel bir film nasýl yapýlýr dersi veren Coppola savaþýn þiddetini her saniye hissettirir, bir çok sekans unutulmaz bir þekilde izleyicinin hafýzasýna yerleþiyor. Wagner müziði eþliðinde yapýlan helikopter saldýrýsý, bir yanda köy yakýlýrken diðer tarafta sörf yapan asker, kabilenin canlý bir ineði palalar ile parçalayarak kurban etmesi gibi… 

Redux versiyonu ilk versiyondan 49 dakika daha uzun. Ýlk sinema versiyonunda olmayan Fransýz plantajý sahnelerinin tümü Redux versiyonuna eklenmiþ. Anti kahramanlarý, bulanýk zihinlerin kol gezdiði, çekik gözlülerin insani zayýflýklarýn köleleri olarak kullanýldýðý, savaþ sahnelerinin cehennemsi renklerine eþlik eden operamsý görkem Kýyamet’i standart bir savaþ filmi olmaktan çýkarýyor. Savaþý söyleyecekleri için bir vasýta olarak kullanan aðýr bir psikolojik drama dönüþtürüyor. Coppola gerçek üstü sýnýrlarýna dayanan görüntüler ile yaþananlarý sanki dumanlý dimaðlarýn bir eðlencesi ya da bir savaþý olarak gösteriyor. Nehir kenarýnda askerlerin Playboy kýzlarý ile yaþadýðý ‘Aç, Aç’ eðlencesi, helikopter ile taþýnan inek, Wagner müziði eþliðindeki helikopter saldýrýsý, bombalar altýnda sörf gösterisi, Kuntz ve kabilesinin yaþadýðý kesik kafalar ile dolu köy normal dimaðýn kolay kolay gerçekleþtirmeyeceði bir gerçek. Ya cinnet ya da yüksek doz uyuþturucu etkisi olarak düþünüyor ayýk bir insan. Bu yönden bakýldýðýnda Kýyamet zaman aþýnmasýný aþan, farklý yorumlarýn her dem taze tutacaðý bir baþyapýta dönüþüyor. 

Emin Yeðinboy
31.05.2009

 

Bu yazýyý Facebook'ta paylaþabilirsiniz+:
Facebook'ta paylaþ
0
Yorumlar
Uyarý

Yorum yazabilmek için üye olmalý ve oturum açmalýsýnýz.

Eðer sitemize üye deðilseniz buraya týklayarak hemen üye olabilirsiniz.

Eðer üye iseniz oturum açmak için buraya týklayýn.