Cumhuriyet gazetesindeki söyleþi
29 Mart 2013 13:14 / 2009 kez okundu!
Sosyolog Ýsmail Beþikçi, Öcalan’ýn söyleminin iktidarla örtüþtüðünü savundu ve “Ýslam kardeþliði, Kürtleri kandýrma sloganý“ dedi. Beþikçi 'akil insanlar komisyonu'nun 'týkaç' olacaðýný öne sürdü.
Abdullah Öcalan’ýn “akil insanlar” komisyonunda yer almasýný önerdiði sosyolog Ýsmail Beþikçi, “görüþmeleri Öcalan’ýn yapmasýnýn yanlýþ olduðunu, BDP’nin sürecin aktörü olmasý, mektup getirip götürmekle yetinmemesi gerektiðini” söyledi. Öcalan’ýn söyleminin iktidarla örtüþtüðünü vurgulayan Beþikçi, “Öcalan’ýn inkârcý, asimilasyoncu, ýrkçý, sömürgeci, Türk-Ýslam sentezi anlayýþý sloganlarýna sarýlmasý devleti rahatlatabilir ama Kürtlere bir hak, özgürlük getirmez. Ýslam kardeþliði Kürtleri oyalama, kandýrma sloganýdýr” eleþtirilerini dile getirdi. Beþikçi, Öcalan’ýn “Mandelalaþtýðý” saptamalarýna da karþý çýkarken “Mandela cezaevindeyken, Afrika Ulusal Konseyi ile görüþün, dedi. Öcalan da BDP’yi göstermeli” dedi.
Cumhuriyet gazetesinden Türey Köse'ye konuþan Beþikçi, Öcalan'ýn Nevruz mesajlarýný eleþtirdi.Türey Köse'nin sunum yazýsý ve söyleþisi þöyle:
“Sarý Hoca” olarak anýlan Ýsmail Beþikçi, yaþamýný Kürtlerin varlýðýný kanýtlamak için mücadeleye adamýþ. Üstelik kendisi Kürt de deðil. Ýsmail Beþikçi Vakfý internet sitesinde “Türk ve Hanefi bir ailenin çocuðu” olduðunun altý çiziliyor. 1962 yýlýnda Ankara Siyasal Bilgiler Fakültesi Ýdari Bölümü’nden mezun olmuþ. Atatürk Üniversitesi Sosyoloji Kürsüsü’nde çalýþmaya baþlamýþ. Ancak ihbarlar üzerine soruþturma açýlmýþ ve üniversitedeki görevine son verilmiþ. Daha sonra Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi’nde göreve baþlamýþ. Sonrasýnda, hayatýnýn 17 yýlýndan fazla süresini hapishanelerde geçirmiþ. Öcalan’ýn “akil insanlar” arasýnda yer almasýný istediði Beþikçi, “Yazýlý basýnda birkaç yerde adýmý gördüm” diyor, ancak henüz iktidar tarafýndan arayan olmamýþ. Kürt sözcüðünü Kürd olarak kullanan ve doðru söyleyiþin bu olduðunu ifade eden Beþikçi, sorularýmýza þu yanýtlarý verdi:
Çözüm için bazý ilkeler var
- Akil Ýnsanlar Komisyonu’nun iþlevi ne olur, Baþbakan’ýn seçmesi doðru mu?
- Bu komisyonun iþlevi, taraflarýn buna verdikleri anlama göre deðiþir. Kürd sorununda çözüm elbette önemlidir. Bunu temel bazý ilkeleri vardýr. Kürdlerin kendi kendilerini yönetmesi, kendi geleceklerini belirleme hakký, anadilinde yani Kürd dilinde mecburi eðitim temel ilkelerdir. Baþbakan’ýn düþündüðü, bu geliþmeleri saðlayacak ortamýn oluþmasýna týkaç olacak bir komisyondur. Bunun için üyelerini bile kendisi seçmek istemektedir. Barýþ için, Akil Adamlar Komisyonu’ndan önce, Türkiye’de, barýþýn oluþmasýný saðlayacak bir ortama gerek vardýr. Baþbakan, Filistinliler konusunda ne gibi haklar ve özgürlükler düþünüyorsa, Kürdler için de bunlarý düþünebilmelidir. Eðer düþünmüyorsa, bunun neden böyle olduðu sorgulanmalýdýr.
- Ýktidar çekilme sürecinde Meclis’in devreye girmesini istemiyor. Meclis’i devreye sokmadan, “akil insanlar” vs. sonuç almak mümkün mü?
- Ýktidar için önemli olan gerillalarýn geri çekilmesidir. Kürdler için önemli olan ise Kürdlerin, Kürd toplumu olmaktan, Kürd milleti olmaktan doðan haklarýdýr. Öcalan’ýn bunlarý dile getirmemesi yanlýþtýr. Bazý kazanýmlar olmasý gerekir. O kazanýmlara göre süreç geliþir. Meclis’te konuþulabilir, tartýþýlýr.
- Bu süreçte kan duracak mý? Ayrýca, siz öteden beri federasyonu savunuyorsunuz. Bu konuda bir öngörünüz var mý?
Neden kan akýyor? Bunun temel nedeni, Kürdlerin Kürd toplumu olmaktan doðan haklarýnýn gasp edilmesidir. Bu haklarýn kazanýlmasý da önemlidir. Kürdler en azýndan federasyonu savunmalýdýr. BDP’nin, Avrupa’daki Kürd siyasetçilerin, KCK yöneticilerinin, Kandil’deki PKK komutanlarýnýn, Abdullah Öcalan’ýn bizzat kendisinin, neden bunlarý savunmadýklarý dikkate deðer bir konudur. Ortadoðu’da Kürdler çok büyük bir nüfusa sahip, en az 40 milyon. Ayrý bir devlet gündemdedir.
Kopukluk derinleþiyor
- Erdoðan’ý barýþ konusunda samimi buluyor musunuz? Silahlarýn susmasýnýn karþýlýðý Erdoðan’ýn baþkanlýðý mý olacak?
- Barýþ konusunda Baþbakan Erdoðan’ýn ve Kürdlerin beklentileri çok farklýdýr. Baþbakan, barýþtan, gerillalarýn sýnýr dýþýna çekilmelerini anlamaktadýr. Baþbakan’a göre baþka da bir sorun yoktur. Kürdler ise Kürdlerin haklarýnýn ve özgürlüklerinin kazanýldýðý bir ortamý düþünmektedir. Baþkanlýk, Baþbakan için önemli bir hedeftir. Ama Kürdlere bir hak vermeden veya en azýný vererek bu iþi kotarmaya çalýþmaktadýr. Baþbakan’ýn düþündüðü baþkanlýk deðil ama ABD’de uygulanan baþkanlýk sistemi üzerinde konuþulabilir. ABD’deki sistem ile Baþbakan’ýn istediði sistem çok farklý. Orada Baþkan’ý denetleyen kurumlar var.
- Umutlu musunuz? Bir sosyolog olarak toplumdaki bu kutuplaþma konusunda ne düþünüyorsunuz?
- Umutluyum diyemiyorum. Türk toplumu ile Kürdler arasýndaki kopukluk sürüyor, derinleþiyor. Kopukluðu saðlayan devlet.
‘Ýslam kardeþliði, kandýrmacasý’
- Öcalan’ýn Nevruz mesajlarýný nasýl deðerlendirdiniz? “Ýslam kardeþliði” ve “Misakýmilli” vurgularý tartýþma yarattý. Siz bu eleþtirileri nasýl karþýlýyorsunuz?
- “Bin yýllýk Ýslam kardeþliði”, “Çanakkale’de birlikte savaþtýk”, “Cumhuriyeti omuz omuza mücadele ederek kurduk” “Alevi-Sünni Ýslam kardeþtir” “Ýslam Birliði”, “Misakýmilli” gibi sloganlar, inkârcý, asimilasyoncu, ýrkçý, sömürgeci, Türk devletinin, Türk-Ýslam Sentezi anlayýþýnýn sloganlarýdýr. Öcalan’ýn bu sloganlara sarýlmasý devleti rahatlatabilir ama Kürdlere bir hak, özgürlük getirmez. “Ýslam kardeþliði”, Kürdleri kandýran, oyalayan bir slogandýr. Ýttihat ve Terakki’den beri Türk egemenleri Kürdlere karþý hep bu sloganý kullanmýþlardýr. Cumhuriyet dönemi bunu daha ince politikalarla uygulamýþtýr. Öcalan, Kürdlerin haklarýný ve özgürlüklerini hiç gündeme getirmeden, “Misakýmilli”den söz etmektedir. Bu, devletin gizlemeye çalýþtýðý bir arzudur. Devletin, Türk egemenlerinin bu arzusunu Öcalan ifade etmektedir. Ama yaþama geçmesi artýk mümkün deðildir. Siyasal bakýmdan eþitlik olmadan kardeþlik olmaz. “Ýslam kardeþliði” Kürdleri her zaman kandýrmýþtýr. Ama, “Ýslam kardeþliði” sloganýna kanmayan Müslüman halklar da vardýr. Ýbrahim Sediyani’nin, “Kürdleri kandýran ama Bengal halkýný kandýramayan ‘Ýslam Kardeþliði’” yazýsý dikkate deðer bir yazýdýr.
- Öcalan’ýn AKP iktidarýnýn söylemiyle örtüþen, “neo-Osmanlý” mesajlar verdiði eleþtirileri hakkýnda ne düþünüyorsunuz?
- Burada AKP söylemiyle bir örtüþme vardýr. 2 Þubat 2013’te Diyarbakýr’da, Demokratik Toplum Kongresi Alevilik sorunu konusunda bir sempozyum düzenlemiþti. Bu sempozyum daha baþlamadan, DTK, “Alevilik Ýslamdýr, Þiiliktir…” diye 12 sayfalýk bir bildiri yayýmlamýþtý. Bu da AKP politikalarý ve anlayýþýyla örtüþmenin bir göstergesiydi. Araplar, Farslar ve Türkler, Ýslamý her zaman kendi milli çýkarlarý doðrultusunda kullanmýþlardýr.