hurkus
|
Emir Kusturica’nın yönettiği ve Davor Dujmovic, Ljubica Adzovic, Bora Todorovic ile Husnija Hasimovic’in oynadığı Çingeneler Zamanı filmi opera olarak Paris’teki Palais de Congres’de sahnelenmeye başladı. Kusturica’nın uluslar arası arenada tanınmasına neden olan ödüllü filmi Çingeneler Zamanı, küçük insanların aşk, ihanet ve suç etrafında dönen hikayelerini anlatıyor. The Associated Press (AP) haber ajansına konuşan Emir Kusturica, İtalyan neo realist yönetmen Luchino Viscontive 70’lerin ünlü İngiliz punk grubuna atıfta bulunarak, uyarladığı eserin, “sessiz sinema, Visconti’nin bir operası ve Sex Pistols deneyiminin bir karışımı” olduğunu söyledi.
Kusturica, filmi sahneye uyarlamanın “büyük bir sirk yaratmaya benzediğini” belirtiyor. Ünlü yönetmen, 20 yıl önce yaptığı filminin romantik öyküsünün anlamını hiç kaybetmediğini düşünüyor. Kusturica’ya göre, “Doğu-Batı, zengin-fakir gibi farklı dünyaların çelişkisini konu alan hikaye, bugün her zamankinden daha geçerli.”
Çingene genç Perhan’ın hüzünlü öyküsünü anlatan Çingeneler Zamanı operasında, sahnedeki onlarca müzisyene akrobatlar, jonglörler ve tek tekerlekli bisiklete binen cambazlar eşlik ediyor. Operada rol alanların büyük çoğunluğu filmde de olduğu gibi profesyonel olmayan kişiler. Eserin bütün şarkıları Romanca, ancak altyazılar seyirciye yardımcı oluyor.Kusturica, uyarlama yaparken karşısına çıkan en büyük sorunun “sahnenin kendisi” olduğunu belirtiyor. Sahneyi önce “nasıl dolduracağını şaşırdığını” söyleyen yönetmen, “Ancak bunu yapmak zorundaydım. Aksi durumda, önünüzde duran o koca boşluk tarafından yutulursunuz” diye konuştu. SarayBosna’da, Müslüman bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelen Kusturica, savaştan hemen önce gittiği Sırbistan’da “gönüllü sürgün”oldu. Çingeneler Zamanı filmiyle 1988’de Cannes Film Festivali’nde en iyi yönetmen ödülünü alan Kusturica, 1995’de çektiği Underground/ Yeraltı filminde “Sırp yanlısı” olduğu gerekçesiyle eleştirilmişti. Film, Cannes Film Festivali’nde bir bomba gibi patladı ve yönetmeni ikinci Altın Palmiye ödülünü kazandırdı. Çingeneler Zamanı’nın “hayli şenlikli” operası, Sırbistan ve Yunanistan’da sahnelendikten sonra, Latin Amerika ve Asya ülkelerini de ziyaret edecek. Genellikle çingenelerin yaşamını konu alan filmlerinde hiçbir oyunculuk deneyimi olmayan çingenelere önemli roller vermesiyle de ilgi çeken yönetmen onların renkli yaşamını ve özgürlüğünü filmlerine büyük bir başarıyla, bazen traji-komik olaylarla yansıttı. 1988 yılında Columbia Üniversitesi’nde yönetmenlik dersleri vermeye başlayan Kusturica, bir süre Zabranjeno Pusenje ya da diğer adıyla Emir Kusturica & No Smoking Orchestra adlı grupta bas gitar çaldı. 2001 yılında çektiği Super 8 Stories / Süper 8 Öykü adlı belgesel film, bu orkestrayı konu alıyordu. Film, Chicago Uluslararası Film Festivali’nde en iyi belgesel film dalında gümüş plaket kazandı. Kusturica, yalnızca filmleriyle değil ilginç eylemleriyle de gündeme geldi. Ünlü yönetmen, 1993 yılında Sırbistan’ın aşırı milliyetçi lideri Vojislav Seselj’i düelloya davet etti - Belgrad’ın merkezinde, güneşin tam tepede olduğu saatte, Seselj’in seçtiği bir silahla. Seselj, Kusturica’nın bu davetini “bir sanatçının ölümüne neden olmakla suçlanmak istemediği” mazeretini ortaya atarak duelloyu reddetti. Kusturica, 1995 yılında da Belgrad Uluslararası Film Festivali’nde Yeni Sırbistan Hakları Hareketinin lideri Nebojsa Pajkic’i yumruklayarak yere devirdi.
Taraf Gazetesi (AP) - 28 Mart 2008
|