Ayaklanma / Son Bölüm

29 Ağustos 2015 16:41 / 1255 kez okundu!

 

 

Son bölümünü sunacağımız Ayaklanma yazısı, Gezi direnişinin de benzeri bir biçimde çözümlenmesine olan ihtiyacı net bir şekilde ortaya koyuyor. Yoksa her iki lafın birinde "Gezi Direnişi"nden söz edip bu konuda tek adım atmamak bize özgü bir "bilimsellik" midir?

Niye Taraf oldum?

Ayaklanmaya  iştirak etmiş kişilerin, yağmalamaya katılma nedenlerini açıkladıkları  ifadelerinden yapılan alıntılar, az sözle çok sey anlalatan çarpıcı; işin ironisini gösteren, güzel ipuçları veriyor.

* Polis arabasını ateşe veren gençlerden biri daha sonra kendisiyle yapılan görüşmede, polis arabasını ateşe verdikleri günü ‘yaşamımın en güzel günüydü’ diye tanımlıyordu.

* Bir başkası; "Aslında komik bir durumdu, daha önce dikkate alınmadığım, pahalı mağazayı yağmalamak beni güldürüyordu" diyordu.

* Ayaklanmaya katılanların bir çoğu sonraki ifadelerinde, ayaklanmada yer almalarını   ‘merak ettim ne oluyor’ diye açıklarken, "kalabalığı seyretmeye başladım, belli bir süre sonra farkına varmadan kalabalığın bir parçası olmuştum" diye belirtiyordu.

* Bir başkası, ayaklanma anındaki duygularını "kendimi sanki hızlı araba kullanıyor hissediyordum" şeklinde şiirsel bir dille betimliyordu.

* "Bu yağmalama; bencil toplumun, sadece kendini düşünen toplumun cezalandırılması, bizlerin ödüllendirilmesiydi?"

* "Önceden alamadıklarımı hiçbir ücret ödemeden alabiliyordum, alışveriş 'bedava'ydı."

* "Alışveriş dünyasından dışlanan bizler, ayaklanmayla bu makanizmaya taraf oluyorduk, üstelik birşey ödemeden."

* Çarşamba sabahı TV kanalları Manchester'daki yağmalamayı gösteriyor ve bu yağmalamayı milyonlarlaca kişi seyrediyordu. Seyredenlerden biri de polis arabasını  Tottenham’da dört gün önce ateşe veren Alex’ti. Tottenham’da yangını ateşleyen Alex, "bu ateşin tüm ülkeye yayılacağını hiç bir zaman hayal edemezdim" diyerek bir itirafta  bulunuyordu.

Şimdi ne olacak?

Ayaklanmanın çözümlenmesi yapıldığında şu sonuçlar  ortaya çıkıyordu;

Yoksulluk, etnik ayrımcılık, işsizlik

Yoksulluğu tek başına aldığımızda etnik ayrımcılık, etnik ayrımcılığı tek başına ele aldığımızda ise, işsizlik boşlukta kalıyordu. Çözüm; tek tek unsurların birbirini tamamladığı pazılın içinden çıkıyordu.

İsyancıların örgütlü ideolojik bir birlikteliği var mıydı?

Bu soruya hiç düşünmeden verilen yanıt kesin olarak "hayır"dı. İçlerinde çok küçük de olsa anarsişt öğelerin olduğu söylenebilirdi ama onların, isyancıların örgütsel ve idelojik kalkışmasının unsurları olduğu kesinlikle söylenemezdi.

İsyancıların bir başka özelliği de (ortak noktası belki de), neredeyse % 80’nin daha önce polisle sorunları olmuş, çeşitli nedenlerle tutuklanmış ya da ceza almış olmalarıydı. Üzerinde durulması gereken işlenmesi gereken bir noktaydı bu. Bu veriden, şöyle bir ikilem çıkartılabilir miydi; sistemle uyuşmayan, ezilen, sistem tarafından dışlanmış, sisteme sürekli ayak direyen devrimci bir kesim (ki bu biraz idealist, zorlama bir sonuç olurdu) ya da sistem içinde yaşamayı beceremiyen suçlular yığını ( ki bu çıkarsama da; sistemin kendini temize çıkaran, suçların-suçluların, toplumsal ekonomik temellerini görmezlikten gelen yüzeysel bir yaklaşım olurdu).

Olayların üzerinden -bu yazı yazıldığında- iki yılı aşan bir sure geçmesine rağmen;   Ya şimdi ne olacak? sorusu hala yanıtını beklemekte.

Evet şimdi ne olacak.

N.Kazım Öztürk

 

Not: Bazı insanlar, 2011 yılının sıcak Ağustos ayında Londra sokaklarında hayaletler gördüklerini iddia ediyorlar. Onlara göre; hayaletler, kalabalık gruplar halinde, arabaları yakıp, dükkanları yağmalıyarak beş gün boyunca Londra sokaklarını cehenneme çevirmişler.

Kaynakça

1  (K.Marx ,F. Engels) Komünist Manifesto,

 2 (F. Engels) İngiltere de emekçi sınıfların durumu-Sosyalişt yayınlari)

3 ( Ahmet İnsel) Evrensellik Kimlik ve ozgurlesme- Birikim yayinlari

4 (F.N.Nietzsche)-Zerdust boyle diyordu

 5 (R. Bennett, N. Woolcock) The Times July 2012

6 (Tony Benn), Cornerstone magazine, summer 2010.

7 (N. Kazım Öztürk) 22/10/06 Cumhuriyet gazetesi

8 (Lousse Casey) The Times Temmuz 2012

9 Census 2011 - Religion in England and wales ( National Statisticts)

10 (Kivisko) The Revival of assimilation in Historical Perspective

11 (Ahmet İnsel) Evrensellik, kimlik ve Özğurleşme  Birikim yayınları

12 (Amin Maalof) Yolların Başlangıcı

 (Ernesto Laclau)_ Evrensellik, kimlik ve Özgürleşme - Birikim yayınları

Savills, World in London Report 2011

Valuation Office Agency 2011 figures

John Mcewen country Life 30 November 2011

Oliver Rackham, The History of the countryside

Peter Ackroyd Foundation; The History of England Volume 1

F.R Banks, English Villages

Harry Mount How England M ade the English

Castles, S. (2004) "Why migration policies fail" , Ethnich and racial Studies

The Guardian News Paper

The Times News Paper

Niye Taraf oldum?

 

 

 

Bu yazıyı Facebook'ta paylaşabilirsiniz+:
Facebook'ta paylaş
0
Yorumlar
Uyarı

Yorum yazabilmek için üye olmalı ve oturum açmalısınız.

Eğer sitemize üye değilseniz buraya tıklayarak hemen üye olabilirsiniz.

Eğer üye iseniz oturum açmak için buraya tıklayın.